Kary umowne w transporcie

Będąc właścicielem każdej firmy, chcemy jak najlepiej zabezpieczyć swoje interesy. Pracując w usługi transportowe gdańsk, praktycznie każde zlecenie posiadać będzie zapisy o karach umownych za naruszenie poszczególnych punktów ustalonych przez obie strony. Jeżeli sami chcemy zawrzeć taki punkt przy zawieraniu umowy transportowej, co zrobić, aby było to prawnie legalne i w razie problemów możliwe do egzekwowania.

Jeżeli chcemy uniknąć niepotrzebnych bitew prawnych, niech zapis o karze umownej będzie precyzyjny. Najlepszym wyjściem będzie oczywiście wpisanie konkretnej kwoty, ale może to być również sposób jej wyznaczenia jak na przykład:

  • 200 złotych za każdą godzinę opóźnienia w podstawieniu samochodu w siedzibie firmy,
  • 50% przewożonego frachtu,
  • 25 euro za każdą uszkodzoną sztukę towaru.

Formowanie dokładnych kwot lub sposobów jest znacznie łatwiejsze i praktyczniejsze niż zapisy „widełkowe”. Posłużmy się przykładem – kara umowna w zleceniu wynosi „od 20 do 45 euro za każdą uszkodzoną sztukę towaru”. Jeżeli dojdzie do tego, to jak zachowają się poszczególne strony?

  • kupujący będzie żądał jak najwyższej kwoty kary,
  • sprzedający będzie chciał zapłacić jak najmniej.

Prawdopodobnie cała sytuacja zakończy się procesem prawnym, jako że strony nie będą mogły dojść do porozumienia. Decyzja o kwocie kary musi być obustronna, więc taki proces może trwać wiele miesięcy. Warto zabezpieczyć się przed tym. Powinniśmy także zdawać sobie sprawy, jakie części procesu transportu mogą być objęte obowiązkiem kary umownej. Poznając te przepisy, będziemy mogli odpowiednio sformułować kwoty dotyczące poszczególnych punktów naszego zlecenia.

Przede wszystkim, trzeba pamiętać, aby zapisy o karach umownych formułować z niesamowitą starannością, w sposób zrozumiały i przede wszystkim – realny. Wpisanie absurdalnie wysokiej kary może według nas działać motywująco na przewoźnika, jednak zamierzony efekt będzie całkowicie odwrotny. Sprawa prawdopodobnie trafi do sądu, który może obniżyć karę do realnie poniesionej szkody.