Pistacje

pistacjePistacje na tle innych orzechów wyróżniają się zarówno właściwościami, jak i wartościami. Jako jedyne zawierają karotenoidy, czyli zeaksantynę oraz luteinę. Wspomagają one pracę oczu. Najwięcej zawierają również potasu obniżającego ciśnienie tętnicze. Nazywane są zielonymi migdałami oraz orzechami szczęścia.

Pistacje to nasiona drzewa pistacjowego i zawierają w sobie znaczne ilości białka, błonnika, witamin z grupy B, czy antyoksydanty. Naukowcy twierdzą, że spożywając 60-70g pistacji w ciągu dnia zmniejszy ryzyko rozwoju raka. Antynowotworowe właściwości zawdzięczają dzięki pochodnej witaminy E – gamma-tokoferolowi. Regularne spożywanie zielonych migdałów poprawić może również funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Regulują poziom cukru we krwi oraz prawidłową wagę ciała. Istotny wpływ na pracę serca nie jest zatem przypadkowy. Bardzo ważną zaletą spożywania orzechów szczęścia jest obniżanie poziomu cholesterolu.

Wartości odżywcze pistacji (w 100 g)

Wartość energetyczna – 562 kcal
Białko ogółem – 20.27 g
Tłuszcz – 45.39 g
Węglowodany – 27.51 g (w tym cukry proste 7.66)
Błonnik – 10.3 g
Witaminy

Witamina C – 5.6 mg
Tiamina – 0.870 mg
Ryboflawina – 0.160 mg
Niacyna – 1.300 mg
Witamina B6  – 1.700 mg
Kwas foliowy –  51 µg
Witamina A – 415 IU
Witamina E – 2.30 mg

Minerały

Wapń – 105 mg
Żelazo – 3.92 mg
Magnez – 121 mg
Fosfor – 490 mg
Potas – 1025 mg
Sód – 1 mg
Cynk – 2.20 mg
Spora ilość żelaza zapewnia pomoc w walce z anemią. Zaleca się zatem uwzględnienie ich w jadłospisie osób chorych. To zadziwiające jak takie małe orzechy mogą wnieść dobrego dla organizmu człowieka. Jednak to nie koniec dobrych wpływów na nasze ciało. Witaminy z grupy B zacznie poprawiają pracę układu nerwowego, a co za tym idzie zwiększają jego odporność oraz pozytywnie działają na stres. Mimo tego, że są dosyć kaloryczne (562 kcal w 100 gramach), to sportowcy na redukcji często wplatają je w swoje plany dietetyczne. Zawarty w dużej ilości błonnik powoduje uczycie nasycenia, co przyczynia się chęci podjadania. Kwasy tłuszczowe regulują metabolizm oraz zapobiegają gromadzeniu niechcianej tkanki tłuszczowej.